Retromuseum.cz

Základem Retromusea je stálá expozice nacházející se v přízemí a mezipatře budovy, věnovaná designu a životnímu stylu 60. až 80. let. Jde o vůbec první syntetickou prezentaci různých oblastí designu u nás, její vymezení je však širší. Zasahuje i do dalších kulturních sfér, jako je architektura, umění ve veřejném prostoru či hudba, zároveň chce hmotnou kulturu poválečného Československa představit komplexněji než jen prostřednictvím špičkového designu. Podobu každodenního života zde přibližují „reálná" prostředí (dvojice obývacích pokojů a kuchyní z 60. a 80. let, kancelář), v nichž si návštěvníci mohou otevřít zásuvky a skříně, posadit se do křesla a v televizi sledovat tehdejší program nebo si mezi jednotlivými byty zavolat z dobových telefonů. K této části expozice se také vztahuje sekce tzv. „domácího umění" - kutilské produkce nejrůznějších dekorativních předmětů, často poněkud bizarních, která vzešla ze zdejší rukodělné tradice a dostatku volného času, a to i během pracovní doby.

 

Časové vymezení je dáno dvěma přelomovými událostmi. Na jedné straně stojí světová výstava Expo 58 v Bruselu, počátek pootevírání se západnímu světu po mnohaleté odmlce 50. let a impulz nového vizuálního stylu, který podle ní dostal přízvisko "bruselský". Na straně druhé ji ohraničuje sametová revoluce v listopadu 1989, která zcela změnila podobu společnosti a také podmínky umělecké tvorby. Tato doba, kterou má dosud v paměti velké části společnosti, se pojí s jistou nostalgií a její negativa začíná překrývat milosrdný opar. V socialistickém Československu však nelze vzpomínání oddělit od politického kontextu totalitní společnosti, který určoval základní rámec veškerého dění, včetně průmyslové výroby a následně i designu. Toto pozadí je zde připomenuto v několika projekcích filmových a fotografických dokumentů a v časové ose, která diváka vede celou expozicí.

 

Exponáty vystavené ve vitrínách ilustrují několik rovin tehdejší produkce. Jednak jsou to autorské originály, modely či prototypy, které se často kvůli nepružnosti systému nedostaly do výroby, případně byly vyráběny pouze v malých sériích na export. Vedle toho je zde k vidění běžná sériová produkce, která díky malé pružnosti zdejšího průmyslu často zaostávala za světovým vývojem. I zde však najdeme mnoho ikonických výrobků s nadčasovým designem, které se staly symboly oné doby - vysavače, žehličky a vysoušeče vlasů Stanislava Lachmana, plastové a nafukovací hračky Libuše Niklové nebo řadu dopravních prostředků, jako je osobní automobil Škoda 1000 MB, motocykl JAWA 250 typ 353 (kývačka), skútr ČZ 502 ("prase"), model tramvaje Tatra T3 nebo skládací kolo ESKA E 622, které bylo dokonce vyráběno přímo v Chebu podle návrhu zdejšího designéra Josefa Cupáka.